Table of Contents Table of Contents
Previous Page  7 / 160 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 160 Next Page
Page Background

5

U

human

gum

bur

pure

unit

lung

surgery

cure

use

bundle

hurt

lure

student

button

turn

se´cure

tune

cup

surface

ma´ture

com´puter

pulse

turn

a´ssure

union

buccal

burst

during

in´clude

brush

return

curious

Y

dry

myth

myrtle

tyrant

my

syntax

byrnie

tyre

try

lymph

lyre

type

system

byre

shy

gym

Word Formation

2. a) Memorize the following suffixes and prefixes.

1. Суффиксы

-or

, -

er

 – указывают на того, кто что-то делает (деяте‑

ля):

teacher

учитель

,

sculptor

скульптор

.

2. Префиксы

dis-

,

un-

,

in-

указывают на отрицание или отсутствие

того, что выражается в корне слова:

honest

честный

dishonest

нечест-

ный

,

usual

обычный

 –

unusual

необычный

,

organic

органический –

in-

organic

неорганический.

Префиксы 

im-

,

il-

,

ir-

являются фонетически‑

ми вариантами префикса 

in-

:

im-

добавляется к словам, начинающим‑

ся на

b

,

m

,

p

;

il- 

– к словам на 

l

;

ir- 

к словам на 

r

.

3. 

-ful

, -

less

 – суффиксы прилагательных;

-ful

указывает на присут‑

ствие того, что выражается в корне слова, -

less

указывает на отсут‑

ствие:

beauty

красота

beautiful

красивый

,

sorrow

печаль

sorrowful

печальный

,

hope

надежда

hopeless

безнадёжный

,

home

дом

home-

less

бездомный

.

b) Read and translate the following words. Make up your own

sentences with 15–20 given words:

1). Worker, helper, actor, inventor, speaker, manager, designer, builder,

cleaner, gardener.

2). Impossible, indefinit, unknown, irregular, illegal, ineffective, illogi‑

cal, immovable, unreliable, imbalance, immoral, undone, incorrect, invis‑

ible, unforgettable.